Sunday, 2 October 2016

Proton Saga (2016) - 'A new saga begins'

Hari ini berkesempatan pandu uji Proton Saga baru, 1.6 Premium CVT di Presint Diplomatik, Putrajaya. Tahun lepas saya pernah tulis tentang Proton Saga baru ini sebelum launching. Link di sini. Ini komen saya tentang Saga baru setelah pandu uji.

"Proton Saga - kereta yang dijurutera sesuai keadaan cuaca dan citarasa Malaysia."

Luaran dari hadapan, dari gambar kelihatan seperti design 'selamat', tapi bila betul-betul tengok depan mata, memang design selamat inilah yang serasi dengan imej Saga. Ibarat seorang pemuda pakai kemeja lengan pendek, baju masuk dalam, seluar digosok, rambut disikat rapi. Kemas dan tidak keterlaluan. Ini yang kita mahu. Kalau masih nak touch up juga, bolehlah ikut trend sekarang, paint grill warna gelap kemudian line warna merah. Pun tak ada masalah, masih kemas.

Bila buka engine hood periksa enjin. Ok, enjin 1.3 VVT. Itu faham. Kemudian saya dapati banyak rongga-rongga kosong di hood. Maknanya, enjin berada di tengah, jarak di antaranya dengan komponen-komponen lain agak ketara. Ini sebenarnya sangat bagus. Terutamanya untuk kita yang tinggal di negara beriklim khatulistiwa, panas dan lembap setahun. Jarak antara komponen-komponen jentera ini mengelakkan pengumpulan / perangkap haba yang berlebihan.

Kereta continential kalau tengok dalam engine hood, sudahlah disusun rapat-rapat, dengan plastic cover lagi memang mengundang haba yang senang terperap. Komponen susun rapat-rapat ini sesuai kalau di negara asal mereka di mana 9 bulan dalam setahun adalah sejuk.

Kita beralih pula ke tepi / sisi kereta. Bagus, saiz tayar kelihatan seimbang dengan bentuk dan saiz kereta. Rekaan rim sukan yang sesuai dengan imej muda (target buyer ialah orang muda yang baru mula kerja, atau keluarga kecil). Ada garisan yang merentasi dari pintu depan kemudian pintu belakang hingga ke lampu belakang. Kereta budget, tetapi design bukan budget.

Pintu belakang boleh dibuka 90 darjah! Jarang kita nak hargai benda-benda kecil yang kelihatan remeh seperti ini, tapi pintu boleh buka 90 darjah ni pasti sangat membantu bila situasi memerlukan. Pintu ringan, tapi bila ditutup bunyi padat dan meyakinkan. Cuma perlu effort masa tutup pintu, nama pun ringan, tak boleh malas.

Mari kita ke bahagian belakang. Ini memang bahagian yang terbaik untuk ditenung lama. Ini dia. Di sinilah bila kita duduk sambil pandang belakang Saga, boleh rasa tenang. Design yang cantik memang buat hati kita tenang. Design yang buruk pula sebaliknya boleh buat kita sakit. Sakit kronik. Terutamanya sakit hati. Siapa-siapa kenal mereka yang beri sumbangan kepada design belakang Saga yang cantik ini, tolong shake hand, tolong bagi ucapan tahniah.

Keluasan but belakang dalam 420 liter, sedang-sedang elok untuk muatan satu keluarga 3-4 orang. Saya syorkan saiz but untuk Saga ditetapkan pada 420 liter, tidak kurang tidak lebih, kerana saya khuatir pada masa depan Saga akan didugongkan demi mengejar persaingan kurang sihat 'but siapa lagi besar' sehingga menyebabkan proportion kereta kelihatan tidak seimbang.

Saga baru ini dibina di atas platform yang sama dengan Saga lama. Jadi dimensinya tidak banyak berbeza, cuma panjang sedikit, lebar sedikit disebabkan rekabentuk luar baru, dan sedikit rendah sahaja. Secara peribadi dari lubuk hati saya berpendapat, platform ini mesti diteruskan sampai bila-bila. Pada saya inilah saiz dan bentuk yang ideal. 

Platform ni pada saya adalah 'sweet spot'. Janganlah kita mengada-ngada untuk mengubah sesuatu yang sudah sedang elok. Jangan didugongkan atau dikontotkan bonet depan Saga, seperti yang telah terjadi kepada Persona baru. Itu sangat tragik. 

Masuk ke bahagian dalam, keplastikan bahagian dalamannya yang ketara tidak dapat dinafikan. Bagusnya plastik-plastik keras ini ialah ia kelihatan lebih tahan untuk cuaca kita yang panas. Kalau dibiarkan jemur di tempat terdedah pada tengah hari, suhu boleh mencapai 40 darjah celcius. Plastik keras sepatutnya lebih tahan berbanding plastik lembut contohnya pada dashboard kereta-kereta continental, yang sememangnya direka sesuai untuk cuaca 4 musim.

Aircond? Look no further. Aircond Proton cepat sejuk. 

Untuk sebuah kereta bajet ada ciri-ciri keselamatan yang selalunya hanya ada pada kereta yang jauh lebih mahal, adalah satu perkara yang kita tak boleh lepas pandang. Lepas tu ada parking sensor depan dan belakang, ada reverse camera, ada bluetooth, isofix, macam-macamlah termasuk yang sekarang sudah dikira standard, seperti contohnya boleh main mp3 files. Tak payah pakai FM modulator. Tak payah burn cd audio lagi, ini dah boleh masuk muzium.

Nanti ada orang pertikai, kenapa kereta sekecil segmen A perlu ada parking sensor dan reverse camera. Percayalah, orang-orang muda yang baru terima lesen ini, perlu dipasang segala jenis sensor kalau boleh. Kedua, tiada yang lebih sadis apabila membaca berita budak mati dilanggar ketika sedang mengundurkan kereta.

Dari segi pemanduan, rasanya tak perlulah kita komen panjang lebar tentang Proton handling. Siapa yang suka memandu, menghargai cara kereta ambil selekoh dengan sedikit sahaja body roll tanpa perlu banyak tekan brek, pemanduan yang stabil dan tenang walaupun pada halaju tinggi di lebuhraya, dalam kabin yang senyap tak ada lagi bunyi atau gegaran dari enjin dan transmisi, nak kereta baru tetapi mempunyai bajet yang terhad, tidak perlu susah payah fikir, Proton Saga baru adalah salah satu pilihan yang mesti ada dalam senarai. Bukan mesti, wajib. Wajib test drive.

Kereta entry level harga dalam lingkungan RM40k, design lebih refined, tidak dugong, handling bagus, enjin, transmisi dan kabin senyap, aksesori macam-macam. 'Torbaek'.

Sekian.

advertlets

nuffnang